Wat is remarketing?

Waarschijnlijk heb je zelf wel eens een website bezocht en kreeg je even later een advertentie te zien van diezelfde website. Met remarketing, ook wel retargeting genoemd, kan je mensen bereiken die al eens interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Maar hoe gaat dat nou precies in zijn werk?

Werking remarketing

Door middel van het gebruik van cookies op een website wordt een bezoeker herkent en kan een bezoeker worden toegevoegd aan een doelgroep lijst. Wanneer er meer dan 100 personen aan een lijst zijn toegevoegd kan deze worden gebruikt voor remarketing. Er kan dan gericht op deze specifieke lijst geadverteerd worden. De personen in de lijst hebben de website al eens bezocht en hebben dus interesse getoond.

Waarom remarketing?

Het is erg onwaarschijnlijk dat een bezoeker tijdens zijn eerste bezoek aan de website al een conversie pleegt. Het biedt dus vele voordelen personen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst opnieuw te benaderen door middel van remarketing. Zo wordt de kans vergroot dat de bezoeker op jouw website een conversie pleegt in plaats van bij de concurrent. Daarnaast biedt remarketing vele mogelijkheden. De inzet is goed te segmenteren in de verschillende fasen van de klantreis. Zo kan er gericht geadverteerd worden.

Remarketing in de verschillende fasen van de klantreis

Wanneer bezoekers gesegmenteerd worden in verschillende lijsten die een bepaalde fase van de klantreis representeren kan remarketing erg gericht ingezet worden. Het is verstandig ten minste 4 verschillende lijsten aan te maken: bezoekers van enkel de homepage, bezoekers van productpagina’s, bezoekers die een product in het winkelmandje hebben gedaan maar niet hebben afgerekend en converteerders. Op de eerste drie groepen kan nu erg gericht geadverteerd worden waarbij ingezet kan worden op de fase van de klantreis waarin deze bezoekers zich bevinden. De laatste groep kan uitgesloten worden. Deze personen hebben al een conversie gepleegd. Het is dus minder interessant deze groep opnieuw te benaderen. Deze groep kan daarom uitgesloten worden van de remarketing campagne.

Geef een reactie