Wat houdt crisiscommunicatie in?

Diverse bedrijven van alle soorten en maten omarmen steeds meer problemen en crisiscommunicatie planning hebben. Hoewel organisaties het belang van problemen en crisiscommunicatie erkennen en zwaar investeren in gerelateerde processen, voelen ze zich niet altijd even voorbereid. Om dat te begrijpen, moeten we de basisprincipes van de problemen en crisiscommunicatie eens nader bekijken. In dit artikel wordt toegelicht wat crisiscommunicatie is en waar je terecht kan. 

Wat is crisiscommunicatie?

Crisiscommunicatie verwijst naar de technologieën, systemen en protocollen die een organisatie in staat stellen om effectief te communiceren tijdens een grote bedreiging voor het bedrijf of de reputatie van het bedrijf. Organisaties moeten ten alle tijde voorbereid zijn op een breed scala aan potentiële dreigingen, verschillende soorten dreigingen. Denk hierbij aan extreem weer, criminaliteit, cyberaanvallen, terugroepacties van producten, bedrijfsmisdrijven, reputatiecrises maar ook PR-incidenten. Het van tevoren voorbereiden op een crisis zorgt ervoor dat relevant personeel snel en effectief met elkaar kan communiceren tijdens de momenten van dreiging. Het kan ook dat de informatie wordt gedeeld met derden zodat de situatie snel kan worden gecorrigeerd, maar ook de klanten, werknemers en activa kan worden beschermd. Je kan ook je crisiscommunicatie uitbesteden aan een organisatie zoals Up Communicatie, die neemt dan alles uit handen en daar hoef je je geen zorgen om te maken. 

Wie heeft crisiscommunicatie nodig?

Alle bedrijven van elke omvang, in alle sectoren, worden geconfronteerd met een groeiend aantal bedreigingen. Het is dan ook geen verrassing dat alle bedrijven een crisiscommunicatie nodig hebben. Door de online nieuwsmedia is het voor organisaties alleen maar belangrijker geworden dan ooit om snel en zelfverzekerd direct te kunnen reageren wanneer een crisis zich voordoet. 

Geef een reactie