Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam?

Je start je eigen ondernemen en zit vol goede moed en boordevol ideeën. Je bent klaar om je bedrijf tot een succes maken. Je hebt duidelijk in kaart gebracht wat je gaat doen, voor wie je dit gaat doen, waarom je dit gaat doen en hoe je het gaat doen. Dit alles komt samen in je bedrijfsnaam: een pakkende, inspirerende en herkenbare naam voor iedereen. 

Maar hoe doe je dat? 

Een bedrijfsnaam bedenken kan lastig zijn. Dit zal de naam zijn waar je straks ontzettend veel mee gaat werken, die je gaat promoten en waar (hopelijk) iedereen het over zal hebben. Hiervoor zijn enkele handigheidjes. Zo kun je een mindmap maken: noteer de kwaliteiten die jouw bedrijf volgens jou heeft. Omschrijf de doelgroep voor jezelf, het moet namelijk hun interesse wekken. Wat vinden ze leuk, waar staan ze voor? Met je doelgroep in je achterhoofd kom je misschien op meerdere ideeën dan wanneer je alleen vanuit je eigen gevoel denkt. Voordat je je nieuwe bedrijfsnaam kiest is het handig om je potentiële bedrijfsnaam te testen onder je doelgroep.

Probeer korte verbindingen te maken: hoe korter de naam hoe makkelijker deze te onthouden is en er geen verwarring kan ontstaan. Gebruik daarom niet meer dan drie lettergrepen, zo blijft de naam kort en krachten. Ook moet de naam makkelijk uit te spreken zijn. Wanneer de naam vloeiend klinkt, werkt dit vertrouwen op. 

Haken en ogen

Let er op dat je na het brainstormen, testen en toepassen van je nieuwe merknaam wel checkt of je de enige bent met dit goede idee. Je wilt namelijk niet dat iemand anders ook al rondloopt met deze naam. Dit kun je te doen door je bedrijfsnaam te checken bij een professional.