Een gebruiksvriendelijke website werkt positief voor je conversiepercentage

Een website die gebruiksvriendelijk is voor gebruikers heeft effect op het conversiepercentage van de bezoekers. De gebruiksvriendelijkheid van je website kun je verbeteren door aan de slag te gaan met de laadsnelheid van de site en zorgen dat de structuur goed is ingericht en dat er een logisch indeling is. Met een goed ingerichte site heb je niet alleen voordelen voor de gebruiker, ook voor zoekmachines werkt dit erg goed. Wil je naast meer bezoekers ook meer conversie uit je site halen, dan is het goed om naar de gebruiksvriendelijkheid te kijken.

Een converterende website/webshop


In eerdere branche zal het verschillen wat wel en niet goed werkt, er is geen one-size fits all voor websites. Wel zijn er zaken waarvan we weten dat die goed werken om gebruikers over te halen te converteren. Veel sites en marketeers kijken naar de beïnvloedingsprincipes van de psycholoog Cialdini. Misschien niet direct relevant aan de gebruiksvriendelijkheid van je site, maar het werkt wel goed voor meer aanvragen uit je website en een verhoogde conversie.

Stappen voor een gebruiksvriendelijke site

  1. Kijk goed en kritisch naar de uitstraling en het design van je website. Wat straalt het uit en van welke kleuren maak je gebruik. Vraag om feedback van anderen die je site nog nooit hebben gezien en hoor aan wat hen opvalt.
  2. Beoordeel de menustructuur van je website. Is alles goed vindbaar, logisch en duidelijk ingedeeld? Kan een leek alles vinden binnen jouw website of webshop.
  3. Leest je content prettig weg en is de opmaak goed verzorgd. Is er een goede tekst/afbeelding verdeling en is de content niet teveel geoptimaliseerd voor SEO.
  4. Heeft je website een zoekfunctie. Nee? Denk er toch eens over na deze te implementeren, mensen bekijken je website niet heel uitgebreid en voor de snelle zoeker wil je toch graag die conversie binnenhalen.
  5. Zorg dat de conversieknop goed zichtbaar en op een logische plek staat. Oriënterend verkeer moet je niet direct te snel naar de conversie willen leiden. Mensen die verder in de funnel zitten wil je juist weer wel snel naar de juiste conversiepagina leiden.

Daarnaast is het ook van groot belang dat de mobiele gebruiker goed wordt bediend. De mobiele gebruiker (zo’n 70% van de bezoekers) moet goed naar de juiste pagina worden geleid. Een mobiele bezoeker beweegt anders over de site dan een desktop bezoeker. Ook Google houdt hier veel rekening mee en is met de mobile first indexing een weg ingeslagen waarbij mobiele apparaten nog belangrijker worden. De leesbaarheid op mobiel is dus van cruciaal belang voor het realiseren van goede resultaten binnen je website. Een gebruiksvriendelijke website kan je conversie verhogen en je nieuwe klanten opleveren.