2 Tips voor het omgaan met conflicten op de werkplek

We zijn allemaal mensen, en zolang we geen robots worden, is het onvermijdelijk dat we af en toe conflicten zullen ervaren op de werkplek. Maar zou je als managers van financiële en boekhoudteams niet liever toezicht houden op een omgeving waar collega’s niet botsen, wrijving niet escaleert in kopstoten en iedereen naar zijn volle capaciteiten werkt? (Bron: ADXpert)

Bevorder de communicatie

Je kop in het zand steken helpt echt niet als er conflicten zijn op de werkvloer. Problemen lossen zich zelden vanzelf op en kunnen zelfs erger worden als ze niet worden aangepakt. Wees dus proactief. Moedig degenen in je team aan die problemen hebben met een collega om hun meningsverschillen naar buiten te brengen terwijl ze nog klein zijn. Hier zijn enkele tips die je hen kunt geven:

  • Vraag je collega met wie je het niet eens bent (bijvoorbeeld over een loonsanctie die buiten jouw macht is) om een ​​tijdstip te noemen waarop het jullie goed uitkomt om elkaar te ontmoeten, op een plek waar je niet gestoord wordt.
  • Nadat je je standpunt over de kwestie hebt uiteengezet, luister je aandachtig naar wat de ander te zeggen heeft, toon je empathie, vermijd je te onderbreken en stel je vragen om te verduidelijken wat er is gezegd.
  • Identificeer punten van overeenstemming en onenigheid, en vraag of je collega het eens is met je beoordeling.
  • Spreek je wens uit om tot een oplossing te komen en bespreek manieren om je conflict op te lossen en je relatie te verbeteren.

Volg je eigen advies op

Managers moeten natuurlijk het voortouw nemen met communicatie op het werk. Hier zijn enkele suggesties die leidinggevenden delen om je te helpen conflicten te voorkomen en tegelijkertijd een verstandhouding op te bouwen met je teams en collega’s:

  • Neem jezelf niet te serieus.
  • Interesse tonen zonder deel te nemen aan kantoorpolitiek.
  • Stop geruchten in de kiem door nauwkeurige en actuele verduidelijkingen te bieden.
  • Projecteer een imago van professionaliteit en goede etiquette.
  • Respecteer unieke standpunten en bekritiseer anderen niet publiekelijk.
  • Check regelmatig in en laat zien hoe je de inbreng van anderen waardeert.
  • Wees eerlijk, betrouwbaar en direct in je communicatiestijl.
  • Bouw je relaties op door anderen uit te nodigen voor koffie of lunch buiten het kantoor.

Geef een reactie